Inmiddels is het al een tijdje bekend dat voetbal veruit de grootste sport ter wereld is. Dit heeft er vooral mee te maken dat het in zoveel verschillende landen een enorme populairiteit kent. Dit heeft er alles mee te maken dat het in bepaalde gebieden al lang geleden zeer geliefd was. Ook bij mensen die veel reizen en zodoende brachten zij de liefde voor het voetbal ook naar andere delen van de wereld, denk bijvoorbeeld aan de Engelsen.
Andere gebieden waar voetbal geliefd is
Niet alleen in veel landen in Europa is men gek van voetbal, maar in andere werelddelen, met name Zuid-Amerika, is voetbal een ware manier van leven. In bepaalde landen ademt men werkelijk voetbal. Wanneer er een WK of Copa America wordt gespeeld is het hele land in rep en roer en alles is geoorloofd om een wedstrijd te winnen. In de nationale competites gaat het er vaak tevens stevig aan toe, net als in de Copa Libertadores, de Champions League van Zuid-Amerika.
Dit konden we afgelopen seizoen allemaal zien tijdens de zogenoemde ‘Superclasico’ tussen Boca Juniors en River Plate, beide afkomstig uit de Argentijnse hoofdstad Buenos AIres. Al voordat de wedstrijd goed en wel begon ontsierden rellen het duel waarna het afgelast werd. De organiserende organen zagen er niets anders op zitten dan het evenement, wat normaal gesproken over twee wedstrijden gespeeld wordt, te verplaatsen naar neurtraal terrein. Dit terwijl de eerste wedstrijd al afgewerkt was. Uiteindelijk werd het Madrid, in het stadion Santiago Bernabeu van Real Madrid wist River Plate zich na verlenging alsnog te verzekeren van de Copa Libertadores.
Voetbal en sponsoring
Dat het voetbal een zeer interessante business is voor sponsors is een inkoppertje. Veel bedrijven hebben op een bepaalde manier toch al affiniteit met het voetbal wat het alleen nog maar makkelijker lijkt te maken. Mocht je als bedrijf een miljoenen publiek willen bereiken dan is dit natuurlijk de optimale manier. Doordat er zoveel publiek kijkt is de reclame echter niet goedkoop. Bepaalde bedrijven zoals online casino’s en wedkantoren online springen hier handig op in. Omdat er veel mensen gek zijn op Voetbal Wedden is het alleen nog maar interessanter. Op deze manier kunnen ze veel mensen naar de website krijgen. Door vaak een leuke actie of speciaal aanbod te doen komen hier veel fans op af.
Dit is een reden waarom je tegenwoordig ziet dat heel veel shirtsponsors brokers en websites zijn waar je op allerlei sporten kunt wedden. Vooral in de grote competities zoals de Premier League, Primera Division en Serie A zien we dit veelvuldig terug. Er is voor een online casino natuurlijk geen betere manier om veel mensen te bereiken die van voetbal en sporten houden. Eigenlijk is het dus een winwin situatie en kun je ervan uit gaan dat sponsoring voor deze bedrijven op lange termijn alleen maar geld zal opleveren.
Maar niet alleen het sponsoren van shirts is populair onder bedrijven. Denk ook aan reclame borden, de sponsoring van bepaalde toernooien of van een gehele competitie. Zo is er in de naam van de Spaanse competitie de naam van een bank verwerkt die hoofdsponsor is. Soms is er zelfs de mogelijkheid om een bepaalde wedstrijd te sponsoren. De grotere multinationals hebben vaak grote budgetten ingeruimd voor dergelijke evenementen en de marketing hier omheen.
Rechten voor grote wedstrijden
Misschien wel de grootste bron van inkomsten voor voetbalclubs vandaag de dag zijn de uitzend rechten rondom de wedstrijden. In de grote competities wordt enorm veel geld verdiend door de grote clubs aan deze rechten. Een wedstrijd als Real Madrid – Barcelona wordt door miljoenen mensen in elk deel van de wereld gekeken. Dit is nu precies de reden dat er zo enorm veel geld mee te verdienen valt wat zeker gedaan wordt. Door de enorme vraag wordt het aanbod steeds duurder maar betalen mensen maar al te graag voor wedstrijden als deze waar de clubs alleen maar rijker van blijven worden.